• Fidesz-KDNP 50%
  • MSZP 10%
  • Jobbik 3%
  • Együtt 8%
  • LMP 1%
  • DK 6%
  • Más párt 3%

Van-e jövője az e-kormányzásnak?


Victor Bekkers a rotterdami Erasmus University közigazgatás-tudományi professzorának egyik kutatási területe az e-kormányzás (e-government) vizsgálata. Véleménye szerint az e-kormányzásra egységes fogalom nehezen alkotható, inkább annak összetevőire kell figyelni. A köztudatban egyelőre inkább – szóhasználatával élve – mítoszok uralkodnak az e-kormányzással kapcsolatban, és sokan univerzális hívószóként kezelik a problémák megoldására. Értelmezésében viszont az e-kormányzásnak háromféle jelentése van. Egyfelől egyfajta innovációs módszer, amely alkalmas az infokommunikációs technológia felhasználásával új eljárások, új szolgáltatások, új elgondolások létrehozására a kormányzat számára. Másfelől az e-kormányzás a társadalompolitikán keresztül formálja az infokommunikációs technológia fejlődését, felhasználását és elterjedését. Harmadrészt pedig sajátos kormányzati berendezkedési forma, módszer, amely az állam és magánszektor közötti hatékonyabb, közvetlenebb kapcsolattartás fontosságát helyezi előtérbe. Ezek az elgondolások együttesen adják az e-kormányzás lényegét.

Victor Bekkers: Is There A Future For E-Government? Looking Beyond The Explanatory Emptiness Of The E-Government Concept

EGPA Conference Permanent Study Group E-Government Bucharest, 7-9 September 2011

Az infokommunikációs technológia (ICT) megváltoztatta a mindennapi életünket, és ezek az új eszközök új lehetőséget és választásokat kínálnak számunkra. Az újdonságok közé tartozik, hogy a nap huszonnégy órájában, a hét minden napján folyamatosan elérhetők a szolgáltatások. A szerző szerint fontos, hogy a kormánynak vezető szerepe legyen az elektronikus szolgáltatások kiépítésében. Ezért az is szükséges, hogy a kormányzat is modernizálja működését, a közszolgáltatások hozzáférési lehetőségeit, továbbá kényelmesebbé tegye a magánszektor (állampolgárok, vállalkozások, NGO-k) és a kormányzat, szűkebben a közigazgatás közötti kommunikációt.

Az elektronikus kormányzat a kormányzati modernizáció egyik sarokköve

Az e-kormányzat számos szakpolitika-alkotót és tudományos szakembert inspirál, illetve mivel még nem rendelkezik kellő elméleti háttérrel, az akadémiai, felsőoktatási szféra is kutatási prioritásként kezeli a területet.  Az e-kormányzás a kormányzat és a magánfelek közötti belső és külső környezeti kölcsönhatások az érdekeltek között az információs, a kontakt, a tranzakciós, a részvételi és az adatátviteli szolgáltatásokon keresztül történhetnek. A hozzáadott érték pedig a következő célokban találhatók meg: a kormányzati elérhetőség megkönnyítése, a közszolgáltatások igénybevételének elősegítése, a belső hatékonyság erősítése, az állami és a politikai elszámoltathatóság támogatása, az állampolgári részvétel fokozása, a szervek közötti együttműködés és kapcsolatok javítása.

Annak érdekében, hogy elérjék ezeket a célokat, a nyugati országok szakpolitikusai különböző „mítoszokat” hívnak segítségül – állítja a szerző. Ezek közül is a legfontosabb a technológiai fejlődés és az instrumentalitás mítosza, amely szerint az IT-technológia a jó emberek kezében egy jobb kormányzást jelent. Az IT-kormányzás pedig egy integrált és holisztikus kormányzatot hoz létre, amely tovább javítja a kormányzást. Az ésszerű információtervezés mítosza szerint a szakpolitikusok és közigazgatási menedzserek képesek egy előre megtervezett és sztenderdizált módon használni ezeket a digitális eszközöket. Az e-kormányzati lehetőségekkel megerősített állampolgár pedig közszolgáltatási fogyasztóvá válik. Bár ezek a mítoszok sokakat megihlettek az elméleti gondolkodás során, érdemes azonban azt is megvizsgálni, hogy a gyakorlati közigazgatásban mennyire sikerült elérni az e-kormányzás áldásos eredményeit. A technológiai, társadalmi, szociális és politikai állami beavatkozás során számos lehetőség felmerül, hogy mely technikai megoldást alkalmazzák, támogassák, az emberek miként dolgozzanak ezekkel. Az e-kormányzás háromféleképpen értelmezhető: innováció, a technológia társadalompolitikai formálása, illetve mint kormányzati berendezkedés.

 

Az e-kormányzás mint innováció

Az e-kormányzati innováció első szintje csak annyit jelenti, hogy ez egy olyan eszköz, amelyekkel másként lehet elérni a jelenleg kitűzött kormányzati célokat. A következő szint az, amikor az infokommunikációs technológia nyújtotta lehetőségeket alkalmazva új célokat is kitűznek. Ez a tanulási folyamat aktív kétoldalúságot jelent, azaz egyszerre kell a kormányzatnak és civil szektornak is elsajátítani az ismereteket. Mivel a folyamat alsókorlátos, így amelyik fél kevesebb tudással rendelkezik, az határozza meg a kommunikáció, szolgáltatás színvonalát is. Ehhez nagyfokú nyitottságra van szükség mindkét fél részéről. Ennek a tanulási folyamatnak komoly pszichológiai összefüggései is vannak, mivel kockázatot is jelentenek a résztvevő felek számára: félelem, idegenkedés az újdonságtól, bizalom a másik félben stb. További hangsúlyos tényező a vezetés minősége, azaz mennyire képes és nyitott a kapcsolat(ki)építésre, fenntartásra. A (szak)politikai vezetésnek is azonosulnia kell az e-kormányzati innováció szükségességével, a határterületek és – eleinte határeszközként kezelt – technikák bevonásával. A jogi racionalitás vívmánya a joguralom, jogállam, a gazdasági racionalitás eredménye a költséghatékonyság. Ehhez társul harmadikként a technológiai racionalitás, azaz az e-kormányzás hatékony lehetőségeinek felismerése és adaptálása.

 

Az e-kormányzás mint a technológia társadalompolitikai formálása

Ennek a megközelítésnek a lényege, hogy mivel az e-kormányzás az infokommunikációs technológiát eszközként kezeli, így annak felhasználásával befolyásolni tudja a fejlődés és felhasználás irányát. Mivel az állam és állampolgár, illetve az állami szervek közötti kommunikáció az ICT-n keresztül történik, ezért ez egy különösen meghatározó tényező, amely esetében fontos vizsgálni annak társadalmi, adatvédelmi összefüggéseit is. A technológia társadalompolitikai formálása a kiválasztás során is jelentkezik, azaz milyen eszközöket és alkalmazásokat használnak fel és zárnak ki az infókommunikáció során. Emiatt az e-kormányzás természetének megértésében a kiválasztási eljárásnak is fontos szerepe lehet, különösen. A kiválasztási szempontok, vizsgálati módszerek közé tartozik a számítás, az elérhetőség és az átláthatóság, a kontroll, a kommunikáció és a tranzakció, valamint a vizualizáció és a szimuláció. Egy gyakorlati példával szemléltetve: e-mailen vagy elektronikusan kitöltött űrlapon keresztül történjen a kapcsolattartás. Melyik a leghatékonyabb és legkényelmesebb a szociális ellátások igénylése, az adóbevallások benyújtása vagy a nyilvántartásokhoz történő hozzáférések esetében. A megfelelő technológia az ún. co-evolúció eredménye, ami a különböző környezetek, szereplők, rendelkezésre állós és elérhető technikák, társadalmi és politikai elképzelések, értékek együttes kölcsönhatása. A társadalompolitika a jogállamban a jogszabályokon keresztül éri el hatásait, ezért a szabályok logikája is befolyásolja az e-kormányzás működését.

 

Az e-kormányzás mint kormányzati berendezkedés

Az e-kormányzás olyan kormányzati berendezkedésre utal, amely az infokommunikációs technológián keresztül könnyíti meg és teszi hatékonyabbá a kormányzat és az állampolgárok közötti kapcsolattartást. Így az e-kormányzás egyszerre eszköze és lényegi tulajdonsága a kormányzásnak. Ez az e-kormányzati viszony intelligens államot és intelligens társadalmat feltételez. Az intelligens állam a kormányzati és közigazgatási kapacitásokat olyan infokommunikációs technológia keretében értelmezi, amelyek a társadalom számára is rendelkezésre állnak. Ez nemcsak az adatbázisokhoz való hozzáférést, hanem az adatbázisok kombinálhatóságát is jelenti. Erre jó példa a Holland Gépjármű Igazgatási Hatóság, amelynek pókhálószerű adatbázisát nemcsak az ott dolgozók használják, hanem a rendőrség, az adóhatóság, a biztosító társaságok, más külföldi jármű igazgatóságok, de az autókereskedők is. Az együttműködés a bizalmon alapul, az állami és nem állami szereplőnek kölcsönösen bízniuk kell egymás adatbázisában, kommunikációs tartalmában. A hatékony e-kormányzáshoz azonban intelligens társadalomra is szükség van, olyan állampolgárokra és civil szereplőkre, akik szintén képesek használni ICT kínálta lehetőségeket. Az állampolgárok egymás között számos előnyét használják az infokommunikációs technológiának: kommunikálnak, ötleteket, képeket, információkat, elérhetőségeket élményeket osztanak meg egymással. A kétoldalú kommunikáció mára többoldalúvá vált, egy személy is sokakkal (Facebook, MSN) és sokan egymással (konferencia beszélgetés) tudnak egyszerre kapcsolatba lépni. Ha ez működik a magánszférában, az intelligens álamnak ezeket a gyakorlatokat is adaptálnia kell, bevonva lakosságot a szakpolitikai programok fejlesztésébe és értékelésébe. Ilyen lehet például az elektronikus városháza vagy a digitális párbeszéd- vitafórumok, platformok kialakítása, ahol az állampolgárok is megoszthatják ötleteiket, véleményeiket egy egyszerű, ITC formában. Sajnos a gyakorlati tapasztalatok egyelőre nem eredményesek: a hozzászólások minősége eltérő, kevés az aktív résztvevő, illetve sokszor ellentét mutatkozik a közigazgatás és a lakosság elképzelései között. További probléma, hogy az internet-hozzáférés szükségessége kizár egyeseket az elektronikus vitákból, az e-kormányzásból. Ennek megoldása a jövő kihívásai közé tartozik.