• Fidesz-KDNP 50%
  • MSZP 10%
  • Jobbik 3%
  • Együtt 8%
  • LMP 1%
  • DK 6%
  • Más párt 3%

Jogunk van-e tudni, ha egy élelmiszer génmódosított?


Egy amerikai kutató a genetikailag módosított élelmiszerek társadalmi hatásait vizsgálta, hogy megállapíthassa, menyiben kötelesek a gyártók feltüntetni, hogy milyen körülmények között készül egy élelmiszer. A Genetikailag Módosított Organizmusokból (GMO) készült élelmiszerek Európában jelenleg nem kerülhetnek a boltok polcaira, az Egyesült Államokban viszont most is forgalomban vannak. Ez a tény számos jogi etikai, gazdasági és természettudományos dilemmát rejt magában. Az Európai Unió és az Egyesült Államok között jelenleg is tárgyalások folynak az úgynevezett Transzatlanti Szabadkereskedelmi és Befektetési Partnerség (Transatlantic Trade and Investment Partnership, TTIP) megkötéséről, amelynek értelmében az USA mezőgazdasági termékeit egyenlő feltételek mellett kellene árulni az európai piacokon. Ezért érdemes megvizsgálni az ottani szabályozást a GMO élelmiszerek felhasználásával kapcsolatban, annak ellenére, hogy Magyarország Alaptörvénye tiltja a génmódosított élelmiszerek forgalmazását. Az Egyesült Államokban hosszas vita folyik arról, hogy fel kell-e tüntetni egy élelmiszeren, hogy az génmódosított élőlényből készült, emellett a kérdés jogi szabályozása sem egyértelmű. Nagyobb többségben van a tengerentúlon az a vélemény, amely szerint a tudomány jelenlegi állása szerint a GMO élelmiszereknek nincsenek káros hatásai, azonban ezen hatások mérésére a mai műszerek részben alkalmatlanok. A szerző szerint azonban a GMO mentesség feltüntetése mindenképpen versenyelőnynek bizonyulhat.


Jonathan H. Adler: How Not to Label Biotech Foods;

The New Atlantis, Summer 2012

Magyarországon is komoly vitát váltott ki a génmódosított élelmiszerek esetleges bevezetése. A jelenleg érvényben lévő európai tiltás könnyen hatályát veszítheti a TTIP bevezetése után. Az európai (így a magyar) gazdálkodók félnek, hogy versenyhátrányba kerülnek az ipari körülmények között előállított amerikai élelmiszerek miatt, a természetvédők a biodiverzitást veszélyeztető körülményként tekintenek a GMO-ra, a fogyasztók pedig az újfajta élelmiszerek élettani hatásai miatt aggódnak. Az Egyesült Államokban a ’90-es évek óta gyakorlat a GMO-élelmiszerek forgalmazása, megítélésük azonban a tengerentúlon is ellentmondásos.

A tájékoztatási kötelezettség jogi nehézségei

Az Egyesült Államokban a Food and Drug Administration (FDA) nevű kormányzati szerv felel az egyes élelmiszerek forgalombahozhatóságának ellenőrzéséért. Főszabály szerint, amit az FDA fogalomképes terméknek minősít, az minden egészségügyi előírásnak megfelel. A gyártók kötelesek ugyan feltüntetni az adott élelmiszer összetevőit, de arra vonatkozólag nincsen szabályozás, hogy a génmódosítás ténye is feltüntetendő-e. Amikor egyes tagállamok törvényileg szerették volna kötelezni a gyártókat, hogy jelezzék, ha az adott termék génmódosított, az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága eltörölte a vonatkozó törvényt arra hivatkozva, hogy az FDA által jóváhagyott élelmiszerek megfelelnek az egészségügyi előírásoknak, viszont a feltüntetési kötelezettség azt sugallja, hogy a GMO-élelmiszerek egészségtelenebbek. Ez pedig versenytorzító hatással jár. A szerző kiemeli, nincs tudományos bizonyíték arra vonatkozólag, hogy ezek az élelmiszerek káros mellékhatásokkal járnak. Ezért számos „GMO-mentes gyártó” azzal próbálkozott, hogy saját termékén a GMO-mentesség tényét tüntette fel, amely gyakorlatot viszont a módosított élelmiszereket előállító cégek támadták meg a bíróságon, arra hivatkozva, hogy „GMO-mentes” címke egészségesebb élelmiszert sugall, amire viszont nincs bizonyíték. Ezt az érvelést a bíróság elutasította, mivel az USA-ban az alkotmány első kiegészítése védi a szólásszabadsághoz való jogot, és a termékeken elhelyezett „matricák” is ezen védelem alá esnek.

 

Tudományos problémák

A GMO-élelmiszereket támogatók sokszor hangoztatják, hogy nincsen tudományos bizonyíték az ilyen termékek káros egészségügyi hatásaira. Az ellenzők viszont azzal érvelnek, hogy nem telt el elég idő ahhoz, hogy ezeket a hatásokat kimutathassuk. Generációk sorát kellene vizsgálni ahhoz, hogy megállapítható legyen egy-egy termék élettani hatása. A bizonyíthatóság problémái a fogyasztói tájékoztatás kérdéskörét is érintik. A támogatók szerint – bizonyítékok híján – a kötelező tájékoztatás indokolatlanul rontja a GMO termékek megítélését, az ellenzők szerint viszont – alaposabb vizsgálatok hiányában – a fogyasztóknak joguk van tudni a termék eredetét. Jó példa erre a mesterséges hormonokkal kezelt tehenek esete. Az eljárás során mesterséges bovin szomatotropin (rBST) hormont juttatnak a tehenek szervezetébe, így növelhető az állatok tejleadási kapacitása és egységesíthető a napi tejhozam. Az ilyen eljárással előalított tejet az FDA fogyasztásra alkalmasnak minősítette, mivel nem talált kimutatható különbséget a hagyományos és a módosított tej között. A mai tudományos berendezések azonban nem is képesek megkülönböztetni a mesterséges és természetes hormonokat a tejben. Ennek az érvelésnek a mentén hagyta jóvá az amerikai bíróság a hagyományos tejgyártók azon kérését, hogy hadd tüntessék fel termékeinek a mesterséges eljárás hiányát. Ellenkezőleg járt el a grémium viszont a génmódosított lazacok esetében. Mivel az FDA szerint nincs különbség a hagyományos lazac és a génmódosított (felnőtt kort hamarabb elérő) lazac között, ezért – a bírósági döntés értelmében – a gyártóknak nem kötelező feltüntetni a termékük származásának körülményeit.

 

Gazdasági vonatkozás – önkéntes tájékoztatás

Könnyű belátni, hogy a kötelező vagy önkéntes tájékoztatás kérdése hatással van a gazdasági versenyre. Egy élelmiszer csomagolásán feltüntetett címke üzenetet hordoz: hogy ez a termék jobb/rosszabb, mint a többi. A szerző szerint ezen megfontolások mentén kellene kidolgozni az átfogó szabályozást a fogyasztói tájékoztatásra vonatkozólag is. Adler úgy véli, az önkéntes tájékoztatás a célravezető, emellett jogilag kevésbé aggályos is. Számos olyan csoport létezik, akik vallási vagy etikai megfontolásokból szeretnék tudni, milyen körülmények között állították elő azt a terméket, amit megvásárolnak. Az izraelita és muszlim vallásúak számára fontosak az olyan élelmiszer-feldolgozási szabályok, amiket az FDA nem kezel prioritásként. Mégis számos cég dönt úgy, vállalva a plusz költségeket, hogy kóser élelmiszert állít elő. Ez számukra üzletileg jövedelmező, mivel biztos vevőkört alakítanak ki a vallásos emberek között. Másik hasonló példa az olyan ruhaipari vállalatok esete, akik termékeiken feltüntetik az adott ruha származását. Így biztosítják vásárlóikat, hogy a gyártás során nem alkalmaztak távol-keleti gyermekmunkásokat. Adler felhívja a figyelmet arra, hogy a GMO-kritikus fogyasztók jóval nagyobb közösséget alkotnak, mint a kóser szabályokat követők vagy a jogvédő ruhavásárlók. Ezért a földművelők és az élelmiszeripari vállalatok számára jelentős versenyelőny lehet, ha ennek a széles közönségnek az igényeit próbálják meg kielégíteni termékeikkel.