• Fidesz-KDNP 50%
  • MSZP 10%
  • Jobbik 3%
  • Együtt 8%
  • LMP 1%
  • DK 6%
  • Más párt 3%

Akkor volt sikeresebb egy ország rendszerváltoztatása, ha a nemzeti szempontok voltak a középpontban


A közép-kelet európai országok 25 évvel ezelőtt kezdték meg felzárkózásukat a nyugati világ felé. A folyamat nagy várakozással indult, azonban – mint általában – a megvalósítás sokszor eltér az előre meghatározott úttól. Egy román kutató több forgatókönyvet vázolt fel az elmúlt 25 év eseményének értelmezésére. Teszi ezt egyrészt azért, hogy az esetleges hibákat ki lehessen javítani, másfelől mintát akar kínálni más térségek felzárkózni vágyó államainak, hogy mik a kelet-európai átmenet tanulságai. Szerinte elsősorban azok az országok voltak sikeresek a felzárkózásban, amelyeknél a nemzeti szempontok súllyal estek latba. Másik érdekes megállapítása, hogy a liberalizmus csak ott tudott sikereket elérni, ahol a nacionalizmus ismertetőjegyeit is magára öltötte.


Alina Mungiu-Pippidi: The Splittering of Postcommunist Europe

Journal of Democracy Volume 26, Number 1 January 2015

Alina Mungiu-Pippidi, a European Research Centre for Anti-Corruption and State Building Research alapító elnöke szerint alapvetően két narratíva alakult ki a kelet-európai átmenetekkel kapcsolatban. A kezdetekben uralkodó paradigma szerint az átmenet alapvetően sikertörténet, és csak idő kérdése, mikor éri el a keleti országok gazdasági és politikai teljesítménye a nyugati színvonalat. Ebben a narratívában az országoknak és az országok polgárainak nincs más tennivalójuk, csak kivárni, míg az átmeneti időszak véget ér, és a térség véglegesen a nyugati kultúrkör részévé válik. Mungiu-Pippidi szerint azonban létezik egy realistább megközelítés is, amely elsősorban geopolitikai összefüggések mentén vizsgálja a felzárkózás folyamatát. Ez a narratíva úgy véli, hogy Európa határa a kelet-európai rendszerváltások sorával ugyan keletebbre került (a Kárpátoktól a Dnyeszterig), azonban a térség geopolitikai értelemben továbbra is határvidék maradt. Ennek a ténynek különböző jelei láthatóak számos kulturális és így politikai kérdésben is. A szerző szerint ezzel magyarázható, miért volt sikeresebb az átmenet egyes országokban, és miért bukott el másutt „számtalan narancsos forradalom után” is. Mungiu-Pippidi szerint azért is érdemes megvizsgálni ezeket az értelmezéseket, mert számos más térség (Észak-Afrika, Közel-Kelet) is hasonló, vagy még nagyobb felzárkózási kihívással küzd. Az itt megszerzett tapasztalatokat érdemes felhasználni máshol is.

A politikai és gazdasági egyensúly szerepe

A szerző úgy véli, azokban az országokban volt igazán sikeres az átmenet (Lengyelország, Balti-államok), amelyekben kialakult egyfajta gazdasági és politikai egyensúly. Véleménye szerint például a túlzott ütemű piacosítás privatizációs anomáliákat szült. Az erre adott piacellenes reakciók viszont visszaránthatták az adott országot egy korábbi állapotba. Magyarán a piacgazdaság visszásságai elrettentő hatásúak lehetnek. Példaként Mungiu-Pippidi Oroszországot említi. Másfelől szerinte fontos, hogy létezzen egy valós politikai egyensúly a régi rendszer támogatói és a felzárkózás hívei között. Ezt úgy érti, hogy ahol a régi rendszer kedvezményezettjei sikerrel foglalták el a politikai és gazdasági pozíciók többségét, ott a felzárkózási folyamatot is ez az elit irányította, ami jó eséllyel félrevitte az integrációs folyamatokat. Rosszabb esetben mindez fegyveres konfliktushoz is vezethet, mint például az egykori Jugoszlávia területén.

A nacionalizmus szerepe

A szerző kiemeli, már a rendszerváltozások előtti időkben is fontos szerepet töltött be a térségben nacionalizmus, mivel ez volt az egyetlen releváns antikommunista ideológia, amely köré megszerveződhettek a rendszerváltó erők. Mungiu-Pippidi szerint a nacionalizmus 1990 után is jelentős szerepet játszott, annak segítségével sikerült fokozatosan kiszorítani a régi elitet a gazdaság és politika élvonalából. A szerző megjegyzi, hogy a liberalizmus is ott lehetett sikeres politikai ideológia, ahol nacionalizmussal párosult (Románia, Bulgária), máshol azonban folyamatosan veszített jelentőségéből (Magyarország).

Az átmenet motivációi és nehézségei

Mungiu-Pippidi megjegyzi, a legtöbb érintett országban – főleg a kommunista gazdasági berendezkedés csődje miatt – a nyugathoz való csatlakozás legfőbb motivációja a nyugati életszínvonal mihamarabbi elérése volt. Ennek fényében az EU-csatlakozás támogatottsága a csatlakozást megelőzően ezekben az országokban kiemelkedően magas volt. Viszont az érintett országokban sokkal nagyobb igény mutatkozott az állami szerepvállasra (a gondoskodó államra), mint nyugat-európai társaiknál. Ugyancsak alacsonyabb maradt a bizalom a nemzeti politikai és társadalmi intézményekkel szemben. Ezt a jelenséget Mungiu-Pippidi „dekommunizálás nélküli demokratizálódásnak” nevezi. A jelenségnek az egyik következménye, hogy a régi elit – azért, hogy a demokratikus választásokon sikereket érjen el – az integrációs folyamatok egyik leghangosabb támogatója lett, mindemellett hangsúlyos szociális intézkedésekkel igyekezett elnyerni a választók bizalmát.

Ezen felül a szerző szerint a nyugati és közép-európai demokrácia-felfogás is különbözik egymástól. Míg nyugaton a demokratikus intézményeket a politikai, vallási, etnikai kisebbségek elsődleges védelmezőinek tekintik, addig keletebbre inkább az erős többségi el érvényesülését tartják a demokrácia legnagyobb erősségének. Mungiu-Pippidi példaként hozza fel Észtországot, ahol egyenesen korlátozták az orosz nyelvű kisebbség szavazati jogát. Érdekes, hogy a szerző ezt a tényt a sikeres felzárkózás egyik kulcsmomentumának tekinti, mivel az erős orosz kötődésű kisebbség ellenérdekelt a nyugati integrációban.

Következtetések

Mungiu-Pippidi szerint az integrációs folyamatok legfőbb tapasztalata, hogy minden ország egyéni utat járt be – van, amely több van, amelyik kevesebb sikerrel. Az Európai Uniónak pedig mindig is számolnia kell a felzárkózó országok saját nacionalizmusaival, mivel ez az ideológia volt, amely magát a felzárkózást elindította. A szerző felhívja a figyelmet, hogy az EU nem tehet különbséget a nemzetállami nacionalizmusok között aszerint, hogy azok mennyire esnek egybe az érdekeivel, mivel a vélt kettős mérce csak gátolja a folyamatokat.